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Lo digital y el género

julio 28, 2009
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Sea cual sea el resultado final de los intentos por semantizar la web -recordemos que la única máquina semántica hasta ahora es el humano-, se debe problematizar los procesos de conocimiento que hay detrás de la construcción de las tecnologías que hacen posible la web. Se debe reconocer que allí hay campos de poder que ofrecen resistencias, que inducen discursos y saberes, etc.

Por eso, más allá de las corrientes entusiastas y algo positivistas del tipo Wired Magazine -que peligrosamente hoy abundan de seguidores en Chile y que propagan recetas de éxito y modelos de vida 2.0- me pareció verdaderamente interesante la investigación que está llevando a cabo gente como Corinna Bath, la cual comprende que hay que estudiar también a quiénes deja afuera la fiebre de las redes sociales y las tecnologías afines, además del cómo y el por qué.

Asi, Bath sitúa el supuestamente “neutral” lenguaje programático de las aplicaciones de la web, como parte de un escenario histórico y cultural, lo que desde su perspectiva de género, significa un fértil campo de estudio. Finalmente, estamos hablando de cómo se produce el conocimiento:

How would you describe „gender stereotyping“ and in which ways could it influence the research in the fields of Semantic Web? Can you give examples for your approach?

Gender stereotypes can be, for instance, inscribed into knowledge-based systems by categories and classification. In their famous book “Sorting things out” Geoffrey Bowker and Susan Leigh Star point to the fact that telephone books with only husband’s name listed for married couples indicate a sexist society, while decades of activism and conflict lie behind a listing of the Gay and Lesbian Pride Parade under the annual events of a city.

In both examples societal structures are reproduced material-discursively. Though, some problems of knowledge representation become more clearly when applying an epistemological perspective. Alison Adam analyzed the well-known ontology CYC that was build to capture common sense knowledge from the 1980ies on. Her criticism focussed on the built-in assumption that we would all share a consensus reality: “…be it a professor, a waitress, a six-year old child, or even a lawyer” (Lenat and Guha 1990). She revealed that the knowing subject implicitly assumed by the system is a white, middle-class male professional.

Hence, in contrast to its own agenda CYC ignores minority views, quieter voices, and allows the dominant voice to speak for everyone, which seems highly problematic. Other studies give more evidence for the highly problematic prerequisite of computer science modelling that rests on the Cartesian epistemology. Even the modelling concepts themselves should be questioned as Cecile Crutzen suggest, since e.g. the class concept and the inheritance concept lack to represent social processes, because of limited formal expressiveness for conflict, change and fluidity. Such an ontology abstracts from human sociality, situated action and real meaning construction processes.

All these examples seem to be good starting points to reflect about semantic technologies and should be further enhanced by feminist and critical thinking. As already proved in our recent bm:bwk funded research project “Sociality with Machines” on emotional software agents and sociable robots (2004-2006) such perspectives are fruitful for technology design.

Ya habíamos hablado anteriormente en tilt! de la anécdota del buscador de Google, lo que en perspectiva de la investigación de Bath, hace todavía más sentido.

La entrevista a esta investigadora es de hace un año, pero vale la pena leerla completa.

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